Thursday, July 25, 2013

Hang Tuah - Kisah Sebenar

Tuah dah Jebat telah berkhidmat dgn Kerajaan Melaka, bermula dari Sultan Mansur Shah. hangTuah adalah seorang imam perang yang taat pada raja, perpegang teguh pada agama berlandaskan ajaran Sufi. Hang Tuah berasal dari Wajo, berdarah Bugis bertitisan Arab. DI awal riwayat, HangTuah tinggal bersama Hang Mahmud dan Dang Merduwati di bentan, dan tinggal di Kampung Sungai Duyung Bintan. Hang Tuah tinggal disitu sehinggalah beliau remaja kemudian pindah ke tapak baru iaitu Sungai Kumbang Naga lalu ditukar namanya kepada Sungai Duyung sempena nama Sungai Duyung di Bintan.

Hang Tuah mula berkhidmat di bawah kerajaan Sultan Mansur Shah di mana beliau bersahabat dgn pahlawan2 handalan seperti Hang Jebat, menjaga keamanan negara. Hang Jebat adalah seorang Panglima Sultan Mansor Syah yang merupakan Datuk Bentara Kanan. Kemangkatan Hang Jebat telah mengecewakan HangTuah, lalu beliau ke Narai d'Ayuthai demi memperhalusi agama dan terus ke tanah suci Mekkah menunaikan Rukun Islam ke 5.

Bila HangTuah pulang ke Melaka, beliau dapati jawatan 'Laksmana' nya telah diganti dgn seorang pahlawan bugis yangdikenali sebagai 'Daeng Mempawah'.

HangTuah terus berkhidmat dibawah kerajaan Sultan Mansur Shah (1459 to 1477), Sultan Alaudin Ria'at Shah hingga ke SUltan Mahmud (1488–1511) berlawan dgn Purtuguese bersama-sama dgn Khoja Hassan dan Hang Nadim (Hang Nadim lahir dari pasangan Hang Jebat dan Dang Wangi atau Dang Inangsih Sayyid Thanaudin. ) sehingga mangkat nya Tun Perak membuat HangTuah membawa diri...

No comments:

Post a Comment